Aktuellt

Aktuellt

Erik Weiman Kommunikation

Den här bloggen handlar om aktuella frågor som rör mitt företag och dess verksamhet.

Jag använder bloggen för att berätta om aktiviteter, länka till intressanta saker och kommentera saker i samhället som har koppling till företagets verksamhet.

Du är välkommen att kommentera eller ställa frågor.

Budskapet är mediet!

MediaPosted by Erik Weiman Wed, August 05, 2015 09:20:44

På 60-talet lärde oss Marshall McLuhan att "the media is the message". Sedan dess har något hänt, som ställt många gamla sanningar på huvudet. Idag är det snarare tvärt om; det är budskapet som är mediet.

Sociala medier gör egentligen själva mediet ointressant. Det senaste exemplet är den kampanj som sattes upp på en enda tunnelbanestation i Stockholm.

Just det. Kampanjen har inte i första hand setts av dem som tar tunnelbanan på Östermalmstorg. Kampanjen - och dess budskap - är spridd över hela världen. Alla talar om den. jag bloggar om den just nu.

Av detta finns mycket att lära. Inte minst visar kampanjen att nya och avviskande åsikter och ståndpunkter är lättare att kommunicera i den nya mediemiljön. Att sticka ut är lättare än att inte göra det. Vilka konsekvenser det får för det demokratiska samtalet har vi alla anledning att fundera över.

Risken är uppenbar att det högljudda och avvikande tar över. Det lågmälda och resonerande får stryka på foten.

Där har alla som sysslar med politisk kommunikation en verklig utmaning. Oavsett parti.